Akumulatory do start stop - czy potrzebują specjalnych podzespołów do współpracy?
Coraz ostrzejsze normy emisyjne obowiązujące w Europie sprawiły, że liczba samochodów z systemem start stop stale się zwiększa. Przewiduje się, że do 2020 roku około 80% wszystkich nowo wyprodukowanych pojazdów, niezależnie od segmentu i klasy, będzie wyposażonych w system Start-Stop. System ten automatycznie wyłącza i ponownie uruchamia silnik w czasie postoju, aby skrócić czas pracy na biegu jałowym, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. Aby taki system mógł w pełni sprawnie działać potrzebne są specjalne podzespoły które będą wstanie wytrzymać ciągłe uruchamianie samochodu.
Rozruszniki do systemów Start/Stop
Rozruszniki do systemów Start/Stop mają znacznie zwiększoną trwałość, aby sprostać wielokrotnie większej liczbie rozruchów. Umożliwia to zoptymalizowana konstrukcja zespołu.
Zalety techniczne:
- Wzmocnienie łożyskowań
- Wzmocnienie przekładni planetarnej
- Zastosowanie wzmocnionych mechanizmów zazębiających
- Optymalizacja komutatora pod kątem trwałości
Alternatory do systemów Start/Stop
Duża moc umożliwia szybkie ładowanie akumulatora. Dzięki temu akumulator po każdym rozruchu silnika zostaje szybko doładowany. Ilość energii elektrycznej jest wystarczająca do zasilania urządzeń elektrycznych w trakcie kolejnego postoju, jak i przy rozruchu, a osiągi pojazdu nie ulegają pogorszeniu.
Zalety techniczne:
- Generowanie dużej ilości energii przy niskich obrotach
- Większa wydajność i niższe zużycie paliwa
- Wyższa sprawność
- Optymalizacja pod kątem emisji dźwięku
Akumulator
Akumulatory do start stop w technologii EFB
Zapewniają one w stosunku do akumulatorów konwencjonalnych 2-krotnie wyższą odporność na pracę cykliczną oraz dłuższążywotność i odporność na wstrząsy (płyta dodatnia jest dodatkowo pokryta warstwą poliestru).
Akumulatory do start stop w technologii AGM
W przypadku samochodów wykorzystujących system start stop wraz z odzyskiwaniem energii z hamowania, występują dodatkowo zmienne napięcie i głębokie rozładowania akumulatora. Akumulator w takim systemie musi być wykonany w technologii AGM, która cechuje się najwyższą odpornością na tzw. pracę cykliczną.